tisdag 26 augusti 2014

Liten blir stor <3

Här kommer ett inlägg som säkert många av er inte tycker är så jätte intressant. Men jag tycker det är kul o skiva ner här då det är en typ av dagbok som jag kan titta tillbaka i :)
Det märks att Ida börjar närma sig 4 års åldern. 3 års trotset börjar lugna ner sig (hon har sina utbrott då o då fortfarande o har en vilja o envishet, som nog alltid kommer finnas där då jag är sån ;) ) Man brukar säga att fyra åringar är väldigt harmoniska, o det kan jag hålla me om om jag tänker på hur många fyra åringar jag träffat. O det känns som om Ida är på väg dit. Det går o prata o resonera med henne om allt! Hon är frågvis o intresserad av mycket! Hon har fått en dille på bokstäver o skriva sitt namn. Hon skriver sitt namn utan problem (kanske inte så tokigt med kort namn! Hihi) hon känner igen sitt namn, Tims, mitt, Patriks o vårat efternamn. Hon kan sitta o titta på juice paket, skyltar på affärer el what ever o känna igen bokstäver från sitt o Tims namn :) Hon ritar jätte fina huvudfotingar med armar, ben, ögon, näsa, mun, öron o hår! Noga med detaljer! Har även börjar rita kläder på dom! Hon testar det mesta i matväg även om hon är kräsen ;) Hon gillar allt som har med pyssel o göra! Hon slutade göra nr 2 i blöjan när hon va 1.5 år (gjorde det på toa, vilket hon sj ville) slutade helt strax efter 2 år, har fortfarande nattblöja. Har talat om för henne att hon får ha det så länge hon behöver o hon ska INTE må dåligt över det el stressa fram det. Älskade Ida!!! <3

Tim är lite av motsatsen ;) Han är det fullt ös på nu för tiden (han va lugnet sj till ca 1.5 år sen vände det! Haha) Han har ett humör som heter duga. Han är nog inne (sen ett tag) i sin tre års trots ;) Men jag älskar det! Det är ju såhär det ska vara! De ska uttrycka deras tankar o känslor. O det är såhär de gör det på. Han tycker om när det händer saker. Han leker med sina verktyg, bygger med duplo o leker med sina bilar o traktorer. Han känns större än vad han är då han pratar så otroligt mycket, o går oxå o diskutera me. Han äter det mesta! Så himla kul! Får ofta höra: -Jätte gott mamma! <3 Han slutade med blöja strax efter två o nattblöja för 1.5 månad sen. Inga olyckor! Älskade Tim <3

Så olika men ändå så lika! De är båda väldigt framåt individer. Ida lite försiktigare än Tim i nya situationer. Men när hon känner sig trygg/bekväm släpper det. De tar för sig o är inte rädda för mkt. Älskar o bada, va över o under vatten. Älskar karuseller, det ska gå snabbt o upp o ner. De älskar o cykla. Ida på sin cykel med stödhjul, jisses vad det går undan!! O Tim på sin sparkcykel :) De har båda varit tidiga både fin o grovmotoriskt. Även språket. 
Våra barn har verkligen de bästa förutsättningar när man kommer till genustänket. De är en flicka o pojke som delar rum, de har båda tillgång till bådas leksaker. O båda leker verkligen me ALLT! Så kul o se!! O vilka lekar de kan leka tillsammans! Alltifrån dockor till bilar o verktyg. Där är de inte inrutade i "flick" o "pojk" leksaker! När det kommer till kläder är det en helt annan sak. O en annan diskussion till ett annat inlägg ;)

Det jobbigaste är med föräldrar som jämför, kan din det-det kan min osv. O mår dåligt av det, blir stressade, stressar barnen mm. Vi har ALLTID varit väldigt lugna o trygga föräldrar tom barnmorskorna på förlossningen sa det när Ida kom. Vi har ALDRIG stressar barnen till NÅT! Det har kommit när det kommit. Vi har väntat ut dom tills DE känner att de är redo. O det är ju då som allt går så mkt bättre o lättare! Vi har ALDIG jämfört våra barn me andras. Det är det värsta man kan göra! 

Jag inser mer o mer att vi inte har nå riktigt små små barn här hemma. De växer ju, hela tiden! På ett sätt gör det ont i mamma hjärtat, de är ju mina bebisar. Men samtidigt är ju glädjen så enorm när man ser att de utvecklas allt mer o mer till två egna individer. Som är de bästa, fantastiska o finaste på denna jord!! De har alltid den största platsen i mitt hjärta. Jag skulle gå genom eld för dom. Jag gör ALLT för dom! 

Min älskade prinsessa <3


Min älskade prins <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar