onsdag 18 januari 2017

Sjuk kille <3

Igår va jag me Ida till barncentrum o träffade barnspec läkare. Vi ska fortsätta utredningen me hennes astma. Men me största sannolikhet har hon kronisk astma o inte "bara" förkylnings astma. Då hon ju får svårt me andningen även om hon inte är på väg o bli sjuk el är sjuk. Så hon ska fortsätta me medicinering varje dag. Just nu får hon luftrörsvidgande tabletter varje kväll. De innehåller inge kortison vilket jag tycker är bra. O hon har ju haft dom i 4 veckor o under 2.5-3 av dessa har hon inte haft nå problem me andningen. Så vi bestämde att hon ska få fortsätta me dom ist för pulmicort morgon o kväll (som innehåller kortison) anledningen till att jag inte vill att hon ska ha kortison är att det kan hämma växten. O jag fick väldigt många olika mediciner när jag va liten, vilket troligtvis gjort att jag blivit så kort (ihop me gener såklart). Hon följer ju kurvan väldigt bra så än så länge är det ju ingen fara, o hon skulle isf komma på regelbundna kontroller av längd. Men nu hoppas jag att denna medicinering ska fortsätta funka för henne. Hon får ju ta bricanyl (airomir tror jag den heter för barn) upp till åtta ggr per dag vid behov. O hon sa sj att hon tycker det är jobbigt o springa o så ibland för hon orkar inte riktigt o måste stanna o hosta (tecken på att luftrören drar ihop sig=astma) Det hade blivit så på gympan igår o då förklarade jag för henne att hon kunde kommit o tagit sprayen då.
Läkaren lyssnade även på hennes hjärta. O det hördes fortfarande missljud (blåsljud) från hennes ena hjärtklaff :/ Läkaren sa att det med stor sannolikhet inte va nån fara (vissa lever ju så hela livet) men hon skulle ändå skicka remiss till kardiologen för utredning där. Så det verkligen är kollat ordentligt o att man fortsätter ha koll på det. Så det känns ändå bra... O hennes farmor har ju opererat hjärtat så då va det extra bra o kolla upp! Dom va jätte bra där på barncentrum. Överlag kändes det som en lugn o trevlig vårdcentral. O extra lugnt på barnspec mottagningen. Nu är hon ju inskriven där så fortsättningsvis är det dom vi kontaktar när det gäller hennes astma o så. Känns skönt att det äntligen utreds! O även detta me hjärtat. Vi ska tillbaka dit om ett litet tag för o följa upp medicineringen, hon ska få blåsa i peffmätare, dom ska kolla så hon tar medicinen på rätt sätt o så ska de göra ett prick test-allergi test. Så det känns oxå väldigt bra! 
När vi va klara där åkte vi till min mamma o hämtade Tim. Lämnade dom på förskolan vid 11 tiden. Det kom ett gäng tjejer rusandes o kramade Ida o vart så glada när hon kom. Det värmde! <3
Det gick oxå bra o lämna Tim, även om hans bästis inte va där....
Jag åkte sedan till Gränby o åt lunch...

Surdegstoast me halloumiost. Nom nom!

Det vart så att jag åt där då jag skulle handla på kvantum åt jobbet. Så när jag hade ätit handlade jag o åkte sedan till jobbet. Kom dit vid halv ett. Hade en lugn em o så slutade jag ju kl tre. Då satt jag o Sara o pratade en timme innan p-mötet började. Sen höll det på till strax innan kl sju. Alla på jobbet åkte vidare på en sak medan jag åkte hem. Huvudet o kroppen värkte :( Kom hem till en sjuk liten kille :( Ida berättade att Tim nästan hade somnat när de skulle äta middag hos mormor o morfar, att dom hade fått matat honom. Hon sa oxå att Tim ramlat på isen på förskolan o börjat blöda näsblod :/ Patrik sa att Tim inte hade orkat va me på gympan utan stått lutad mot honom o nästan somnat. Han tänkte att han ju vaknat så tidigt (innan kl 6) så han kanske va trött. När de kom hem från gympan vid halv sju hade han inte ens velat ha kvällsmackan utan Patrik hade fått borsta hans tänder o sedan hade han gått o lagt sig o somnat. Jag tänkte ju direkt att han nog höll på o bli sjuk. El att han slagit i huvudet när han ramlat på förskolan o fått hjärnskakning :/ Gick in till honom o kände på han o han va jätte varm! Jag o mannen tittade på Arrow o vid elva tiden kom Tim upp o va ledsen o KOKHET! :O Kollade temp o han hade nästan 40 grader!! :O Trots alvedon så la sig febern bara liiiite. Han fick sova bredvid mig (o mannen i soffan :P ) Han vaknade några gånger på natten. Även Ida vaknade tre ggr. Först undrade hon vart Tim va, sen tror jag hon va lite orolig för honom... Skruttan <3 Jag va bra trött i morse! Tim sov ända till 8.40. Sen dess har han legat i soffan. Fått i sig lite juice o två isglassar. Ida pysslar lite o jag plockar o donar, o myser me Lill killen <3

Jag skulle ta en selfie, men Tim ville va me ;)


<3


Så hängig killen ser ut då :(

Vi har ju ledig dag idag i vilket fall. Men han blir hemma resten av veckan, såklart. Har han så här hög feber lär han inte va feberfri i morrn. O även om han så skulle så behövs det mer vila när man haft så hög feber. Just nu stiger den igen när alvedonen går ur kroppen :( Han ligger här bredvid mig o somnar nog snart... Jag blir hemma me honom tors o fre. En halv arbetsdag hann man me innan vabben drog igång :/
Nu vill jag bara att han ska bli frisk, för hans skull. O hoppas det inte är influensan, o att vi andra klarar oss :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar